Kerstmis Toen en Kerstmis Nu
Kerstmis Toen en Kerstmis Nu
In deze column neem ik jullie graag mee bij een overpeinzing over de verschillen tussen het allereerste kerstfeest ooit en de beleving van kerstmis anno 2025, alsmede in PCC.
Wat valt ons dan op?
Het allereerste kerstfeest
- Er was, u weet het vast nog wel, geen plaats voor hen in de herberg.
- Het “Ere zij God, Vrede op aarde” klonk wonderschoon boven de herders en hun schapen.
- De ster boven Bethlehem straalde helder en schitterend.
- Destijds…. stonden de stal en het kindje Jezus in de kribbe centraal.
- De wijzen uit het Oosten boden mooie geschenken aan voor het kind in de kribbe.
- De engelen zongen “In mensen een welbehagen” , dat was een hemelse belofte voor heel de mensheid.
Kerstmis anno 2025
- Er is voor velen nog steeds geen plaats in de herberg, zie de miljoenen vluchtelingen en daklozen op deze aarde.
- Het “Ere zij God” klinkt met kerst in heel veel kerken, maar “Vrede op Aarde” is helaas ver te zoeken.
- Er straalt géén ster boven Bethlehem, wel zien wij overal ter wereld heel veel lichtjes in kerstbomen of bij huizen.
- Tegenwoordig …. staan de kerstboom, de kerstmarkt en de uitgebreide kerstmaaltijd centraal. De relatie tussen het kerstfeest en de geboorte van Jezus is voor de meeste mensen naar de achtergrond verdwenen.
- Velen kopen geschenken voor hun geliefden voor onder de kerstboom, kerstmis is vooral een familiefeest geworden.
- Wij leven in de verwachting van een Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde. Maar dat lijkt allemaal zo ongrijpbaar, zo oneindig ver weg….
Kerstmis in PCC-Hand in Hand
- Voor al onze bewoners is er gelukkig (nu) wel plaats in de herberg.
- Het “Ere zij God” en veel andere kerstliederen worden enthousiast gezongen, niet in het minst “Little Drummer Boy”, ook om onze eerder dit jaar overleden, onvolprezen Drummer Boy Kofi Asare met liefde te gedenken.
- Er zijn veel kerstlichtjes te zien in de Community en …… wij verbeelden ons dat in de kerstnacht alle sterren boven PCC extra gaan twinkelen, kijk maar goed!
- Er staan geen kerstbomen, maar er zijn wel veel palmtakken in PCC – dat lijkt wel een brug naar het Paasfeest….?!
- Alle bewoners krijgen een paar eenvoudige geschenken, maar zij voelen zich daardoor de Koning te rijk.
- Onze Community lijkt voor veel bewoners zo’n beetje “de hemel op aarde” te zijn, een klein paradijsje na alles wat zij eerder in hun leven hebben meegemaakt.
- Jezus zei: “laat de kinderen tot mij komen en verhindert hen niet, want voor hen is het Koninkrijk van God”. Dankzij de kinderen in onze Community mogen wij iets van de grote liefde van Jezus ervaren.
- En op 2e kerstdag, tijdens het kerstspel, zijn wij weer helemaal terug bij het allereerste kerstfeest in Bethlehem. Wij zien de schapen, de ezel, de kribbe in de stal, de kerstster en vooral voelen wij grote blijdschap over de geboorte van het kindje Jezus. Wat een feest!
En hoe ziet UW kerstfeest eruit…..??
- Staat bij uw kerstviering dat allereerste kerstfeest ook centraal of lijkt het toch meer een kerstviering anno 2025…..?
Samen met alle bewoners van PCC, de kinderen van Outreach en alle medewerkers wensen wij u gezegende kerstdagen toe. Vergeet daarbij de boodschap van het allereerste kerstfeest niet: “Ere zij God en Vrede op aarde”.
En wij hopen van harte dat die Vrede op aarde eindelijk mag aanbreken, zodat wij zonder aarzelen allemaal kunnen zingen:
“Het Licht schijnt overal”.
Amen.
